torsdag 23. mai 2013


Tinnverksted.

Når du skal støpe tinn må du først finne eller lage en gjenstand som du skal støpe. Når dette er gjort må du fylle en støpekasse med støpesand og banke det så det er fast og godt. Deretter ligger du gjenstanden riktig plassert og ligger en støpekasse fylt med støpesand oppå, men før dette må du strø fimoleire imellom støpekassene slik at de ikke henger seg fast i hverandre. Når dette er gjort åpner du den igjen for å lage en støpetrakt og noen ‘’luftehull’’ og tar hun gjenstanden. Når støpekassene er festet til hverandre igjen heller du flytende tinn ned i støpetrakten og venter til det stivner. Etter noen minutter åpner du støpekassene og tar ut den nye gjenstanden din. Gjenstanden må selvfølgelig pusses fin til slutt.

Jeg har laget et tinnsmykke som er formet etter en ring jeg hadde fra før av. Jeg kom fram til ideen når jeg så på ringen min og kom til å tenke på at Mamma likte den veldig godt og da kunne jeg like godt lage en lik ring til henne. Jeg har laget smykke til mamma, som en souvenir ifra denne prosessen. Smykket mitt er fast og godt, god kvalitet. For å få et godt teknisk gjennomført smykke må man være konsentrert og interessert i oppgaven og det var jeg.

Souveniren min er formet som en liten paraply. Dette er fordi når jeg tenker på Bergen tenker jeg alltid på regn og paraplyer. En souvenir er en liten ting du tar med deg hjem som et minne om stedet du har vært. Når man skal designe en vellykket souvenir må man huske på at det bare skal være en liten ting som turistene både har råd til og ikke tar så stor plass. Jeg har latt meg inspirere av hva som kjennetegner Bergen by, dette er fordi Bergen er en utrolig flott by med masse forskjellige kjennetegn, derfor kunne jeg velge og vrake om hva jeg ville lage. Jeg måtte lage gjenstanden selv slik at jeg kunne støpe den om til tinn. Til dette brukte jeg modelleirskitt.  Mitt produkt: god kvalitet. Jeg har eksperimentert for å få det rette utrykket. Jeg har vært nøye med å få til en godt teknisk gjennomført produkt. Produktet er salgbart sånn som det er nå fordi det er orginalt og pusset fint.

Jeg syns tinnstøpingsverksted har vært kjekt. Det har vært litt rotete under arbeidet, men det skulle bare mangle. Det har vært konsentret, men effektivt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar